Bilden överst på sidan: Götene MK:s kartläsare Toni Andersson och förare Richard Jonsson är anmälda till Götenerundan 2025.
En av rallysektionens uppgifter under året är att arrangera traditionella Götenerundan. Några medlemmar är aktiva som förare eller kartläsare, många medlemmar återfinns bland funktionärerna. Att vara funktionär på en rallytävling är intressant och spännande! Även du kan bli funktionär!

Götenerundan 2025
Planering pågår inför Götene MK:s rallytävling 2025. Götenerundan arrangeras 10 maj med Vättlösa bygdegård som start- och målområde. Tävlingen ingår i Mega Rally Cup och består av två specialsträckor som körs två gånger. Anmälan kan göras till Götenerundan genom Race Consulting senast 1 maj.
Götenerundan 2024
101 bilar var anmälda till årets Götenerundan och 83 kom till start. Totalsegern togs av Stefan Alenmalm, Trollhättan och kartläsaren Erik Gustafsson, Lindesberg. Den tvåhjulsdrivna Volvon var åtta sekunder snabbare än David Nattsson och Sebastian Johansson som tävlar för Falköpings MK respektive Götene MK. De båda Götene MK-åkarna Claes Söderqvist med kartläsaren Martin Andersson förutspåddes kunna störa de bästa bilarna. Men så blev det inte. Claes slutade fyra i klassen B-förare 2wd, en sekund från pallplats, och det räckte till en 20:e plats totalt.
Värt att notera är att legendaren och meriterade rallyföraren Mats Jonsson, 66, från Forshaga slutade på 15:e i sin Toyota Celica, 52 sekunder efter totalsegraren. Mats har bland annat vunnit Svenska Rallyt två gånger. Uppskattningsvis 1 000 rallyintresserade följde tävlingen i skogarna utanför Götene.
Kompletta resultatlistor finns på Race Consultings hemsida.
Tävlingen var en av fem i Mega Rally Cup och ingick i Västras Historiska Rallycup. Mega Rally Cup inleddes med Lilljumbon i Falköping och avslutades med Eklidensprinten på Orust. Claes Söderqvist, Richard Jonsson och Jocke Hallin är de tre förare som deltagit 2024 från GMK.
Filmer inför och om Götenerundan 2024
Våra filmer om årets tävling: Notskrivaren Patrik Barth. Claes Söderqvist, som satsar för fullt igen efter ryggoperation förra året med kartläsare Martin Andersson bredvid. Satsar gör även Richard Jonsson och kartläsaren Toni Andersson. Så gick det till när Martin Andersson blev fast som kartläsare. Filmen om Götenerundan 2024. Filmen om funktionärerna, som är avgörande för att tävlingen kunde genomföras. Så arbetar GMK med säkerhetsfrågorna. Du hittar filmerna på vår YouTube-kanal.
Länkar till andras filmer från årets rallytävling:
Upplevelse – WedeSport
Bilkamera – Oscar Janson | Oscar Östlund | Team Egared | Fällman Motorsport | André Lundström | Bergsander Rallyteam | Melvin Bengtsson | Stefan Alenmalm | Felix Holmsten | GT Rally & Racing | Vincent Lidre | Bergsander Rallyteam
Klipp – Svensk Motormedia | Swedish Rally | SWE Rallyfilmer | Blomgrens Rallyfilmer | Hampus Rallyfilmer | Svensk Motormedia | JF Rallyfilmer | Daniel Beckman Photography
Götenerundan 2023
Götenerundan är Götene MK:s traditionella rallytävling, som 2023 genomfördes 6 maj och ingående i Svenska rallycupen. 205 bilar kom till start i tio klasser. Den största klassen var A-förare 2WD med 37 startande. Elitklassen – A/B/C-förare 4WD, samlade 27 startande med Kalle Gustafsson, Haninge, som segrare följd av Christoffer Haglund, Nyköping och David Nattsson, Falköping med Götene MK:s Sebastian Johansson som kartläsare. Götenerundan inkluderade fyra specialsträckor: Hangelösa 7,7 km, Stenum 11,8 km, Bränningsholm 8 km och Lönnekulla 6,8 km.
Film från Emotorsport (19:06 minuter). Film med Emil Friman och Tom Törngren på SS4. Duon hade sjätte bästa tid i sin klass. Kameran är monterad i bilen och är länkad från Emil Friman Motorsports YouTubekanal.
Götenerundan inledde Svenska rallycupen, som bestod av sex deltävlingar där Marknadsnatta var den sista 21 oktober. Nattsson/Johansson slutade tvåa i cupens elitklass och Richard Jonsson/Toni Andersson slutade fyra i sin klass.
Götene MK hade fyra medlemmar som medverkade i Götenerundan. Förutom kartläsaren Sebastian Johansson deltog föraren Richard Jonsson med kartläsaren Toni Andersson i klassen C 2WD och kartläsaren Tobias Bragd i C VOC.
2023 deltog fyra förare från Götene MK i Mega Rally Cup.
Totalvinnare Götenerundan
1966 Anders Sigurdsson, och Ingvar Ström, båda från Ulricehamns MK
1967 Fritz Mossberg, SMK Trollhättan
1968-1973 ingen uppgift
1974 Håkan Svensson, Fägre MK och Rolf Lindh
1976 Bror Danielsson, Årjängs MK och Klas Edqvist
1999 Mats Adielsson, Göteborgs MK
2000 Thomas Norqvist, SMK Trollhättan
2001 Eddie Hörbing, Degerfors RC och Jörgen Skallman
2002 Eddie Hörbing, Degerfors RC och Joakim Gevert
2004 Bengt Thorsell, Skara MK och Bosse Holmstrand
2006 Bengt Thorsell, Skara MK och Marie Andersson
2007 Håkan Svensson, Fägre MK och Anders Sjöberg, Ljungby MK
2008 Bengt Thorsell, Skara MK och Marie Andersson
2009 Håkan Svensson, Fägre MK och Anders Sjöberg, Ljungby MK
2010 Eddie Hörbing, Laxå MK och Björn Nilsson, MK Ratten
2011 Eddie Hörbing, Laxå MK och Björn Nilsson, MK Ratten
2012 Håkan Svensson, Fägre MK och Anders Sjöberg, Ljungby MK
2013 Bengt Abrahamsson, Kullings MS och Pierre Ellison, Säffle MC
2014 Håkan Svensson, Fägre MK och Tömmy Sävevik, Vara MK
2015 Eddie Hörbing, Laxå MK och Göran Bergsten, Forshaga MC
2017 Glenn Ström, Dals MK och Martin Svensson, SMK Trollhätttan
2018 Martin Lundquist, Fagersta MK och Christian Segerström, Fagersta MK
2019 Christoffer Haglund, SMK Nyköping och Jens Jakobsson, SMK Nyköping
2020 och 2021 arrangerades inte Götenerundan pga pandemin
2022 Christoffer Haglund, SMK Nyköping och Nellie Karlsson, Skillingaryds MK
2023 Kalle Gustafsson, Haninge MK och Magnus Nilsson, Katrineholms MK
2024 Stefan Alenmalm, SMK Trollhättan och Erik Gustafsson, SMK Linde
Götenerundan 1966 och 1967
Götene Motorklubbs protokoll är tyvärr ganska fattiga på information om de första Götenerundorna. Men i Skaraborgs Läns Tidnings arkiv i Skara finns innehållsrika tidningar.
FÖRSTA GÖTENERUNDAN 1966
På sportsidorna i SkLT 17 januari finns ett referat från den första ”T-tävlingen”. Götene Motorklubb fick goda vitsord i tidningen.
“Tävlingsledaren Per Karlsson och hans mannar hade före tävlingen haft ett styvt arbete med all snö som fallit. De hade dock lyckats mycket bra då samtliga vägar som kördes var i prima skick”.
Av artikeln i SkLT framgår vidare att 71 bilar var anmälda och 68 kom till start. Två av favoriterna, Åke Andersson, SMK Uppsala och Lennart Eliasson, SMK Motala tvingades bryta. En “malör” som inträffade medförde att en etapp fick strykas. Vad det var för malör framgår inte av referatet.
Anders Sigurdsson, Ulricehamns MK, som vann premiärrallyt med Ingvar Ström som kartläsare körde en Saab 96 Sport och var 3:33 minuter före tvåan Hans Lundh (Björn Wahlgren) i en Saab 96 Sport. Trea var Olof Haglund, SMK Trollhättan, Renault Gordini, +6:12. På fjärde plats SMK Trollhättans Ingvar Welén (Bertil Trued), +6:45.
GÖTENERUNDAN 1967
I januari 1967 arrangerades den andra Götenerundan. Att döma av rallyreferatet i SkLT hade tävlingen kommit för att stanna. Denna gång kom 101 bilar till start. Tidningen bedömde antalet åskådare till fantastiska 5 000. “Det talar för att denna typ av biltävling är populär”, skriver tidningen.
Rallytävlingen benämndes “T-tävling” under 1960-talets arrangemang, men kallades under 1970-talet allt oftare för rally. T stod för Tillförlitlighet.
Rallysportens internationella historia
1800-talet: Rallyns rötter går tillbaka till slutet av 1800-talet. 1894 hölls den första så kallade “hästlösa vagnstävlingen” i Paris, som senare spreds till andra delar av Frankrike. I Italien anordnades den första biltävlingen 1897.
1911: Det första officiella rallyt i Monte Carlo hölls och grundades av personer som var involverade i casinoverksamheten där. Det var också i samband med denna tävling som ordet “rally” blev etablerat. Sedan dess har tävlingen hållits varje år, med undantag för krigsåren.
1930-talet: Rallytävlingar blev populära i alperna, som det franska Rallye Internationale des Alpes. Samtidigt startade det brittiska RAC Rally 1932, som snarare var en njutningsfylld åktur mellan olika kuststäder.
1950-talet: En gyllene era för långdistansrally med lopp som Lissabonrallyt i Portugal, Tulpanrallyt i Nederländerna, Midnattssolsrallyt (numera Svenska rallyt) i Sverige, De tusen sjöarnas rally i Finland och Akropolisrallyt i Grekland. Arrangörerna började förlägga körsträckorna till mer utmanande vägar för att locka publik.
Interkontinentala rallytävlingar: På 1960- och 1970-talet dök det upp rallylopp i Sydamerika och Afrika. 1968 kördes ett lopp mellan London och Sydney genom Europa, Mellanöstern och Australien. 1970 anordnades ett lopp från London till Mexico City, med en äventyrlig rutt genom flera länder.
1979: Det klassiska Paris-Dakar-rallyt anordnades för första gången, och interkontinentala rallytävlingar blev en egen disciplin.