Rolf Gårdh

I mina gömmor hittade jag en text jag skrev för ca 13 år sedan. En viktig del av GMK:s historia. Vi ska vara tacksamma för allt Rolf berättat.

Som ni vet har Rolf avlidit. Han begravs i Ledsjö kyrka den 17/2 kl 14.00.

ROLF GÅRDH. I förra numret av denna tidning informerade vi om att Rolfs sista nummer av GMK:tidningen håller du nu i handen. Jag (Tore B) satt ner tillsammans med Rolf i en och en halv timma och pratade gamla minnen. Jätteroligt. Man fascineras av vilken oerhörd förändring  Rolf har upplevt under sin aktiva tid. Rolf, födelseår 37, tog MC kort 1953 och köpte en Pusch 125. 1954 bildade ett gäng knuttar Götene MS. I detta  gäng fanns bl.a Folke Hallberg, Hasse Lundgren, Vejler Johansson. När Hasse L köpte en Ariel 350 köpte Rolf Hasses NV 128 cc. Nu började det så smått att tävlas i cross hos Martinsson bakom Backgården.  Man lär sig mycket om man har MC. Rolf fick sin första kontakt med nyheten ”rondell”. Knuttegänget var på väg till Hedemora, när Rolf får loppa på stiftet. Stannar och byter, men kompisarna kör vidare utan att observera detta. Stiftbyte (har inget med kyrkan att göra) och därefter  full fart  för att köra ikapp. Ligger ner på NV:n och närmar sig Laxå. Helt plötsligt ser Rolf en rabatt rakt över vägen. Drar rakt genom rabatten och har på detta vis upplevt en av Sveriges första rondeller. Allt nog. Gustav Basen Larsson, GMK, övertalade, med kanske inte riktigt sanningsenliga argument, medlemmarna i GMS att gå över till GMK och 1955 bildades crosslaget Pilarna. Först hade man bana vid Stora Lund, men sedan bytte gården ägare, och den nya religiösa ägaren gillade inte cross. Därför flyttades banan till Lundsbrunn där idag Värsåsvillan ligger. Rolf tävlade i cross mellan 1955 till 1960. Först Pusch sedan HVA Silverpilen. Rolf fick faktiskt ett fabrikskontrakt med HVA. Fösta tävlingen med denna cykel gick i Lundsbrunn. Rolf ledde till sista varvet när motorn skar. HVA tyckte synd  om Rolf, så dom körde upp en ny MC till Charlottenberg, där Rolf blev trea efter att kört upp sig från sista plats. HVA:n startade inte direkt då man hade start med stillastående motorer. Rolf största framgång på crosshoj. Hur åkte man till tävlingarna? I början åkte man lastbil. Man ställde en lös hytt på flaket där passagerarna  fick sitta på bänkar. Tänk er att åka så till Charlottenberg. Ett under att man över huvud taget kunde tävla. Det finns massor av historier kring denna tid, men tyvärr finns inte plats i detta nummer.

1962 blev Rolf invald i styrelsen för GMK som sekreterare. Ända fram till 1999, dvs 37 år arbetade Rolf som sekreterare. Under åren 70-76 var han sekreterare i Racingkommittén.  Om vi betänker att Rolf har arbetat med och skickat ut tidningen i 30 år, så måste man också lägga till att han skickade ut kallelser mm redan från 62, Då skrev man alla adresser för hand. 62 var medlemsantalet 110 st. Han fick gå runt på byn och låna stencileringsapparat etc.  Med andra ord, Rolf har gjort en ovärderlig arbete för klubben. Efter- 99 är ALLTID Rolf med på alla tävlingar i någon form av funktionärsuppgift samt driver De Äldres Utfärd.

Efter crosstiden fortsatte tävlingskarriären för Rolf med rally, som kartläsare. Först med lite olika förare, Hasse L VW, Folke Hallberg PV sport, Stabergs Hundkoja, men 1965 började Rolf åka med Bengt Åkarn. Detta pågick fram till början 90 talet.

En liten avslutande anekdot från crosstiden. När man körde på den tiden, kanske mer än idag, fick det skruvas och byggas om mycket. Detta arbete utförde Rolf  och Folke Hallberg i Hilding Larssons verkstad (gamla Statoil) på nattetid. Eftersom detta var en bensintapp, fick detta arbete utföras  mer eller mindre i mörker, eller som Rolf sa: En fick lysa och en skruva, annars fick dom inte vara ifred. Det var alltid någon som ville tanka. Jag ser fram mot ett fortsatt gott samarbete under många år än.

Tore.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Please Wait